Grafik: Sort-hvid grafik anklages for at være sort-hvid
Oscars komiteen og Süddeutsche Zeitung blev ramt af sort-hvid grafik. Nu bliver sort-hvid grafik selv sagsøgt – i Sverige.
Det kommer næppe som en overraskelse for Oscars komiteen at de bliver anklaget. Det sort-hvid grafiske udtryk er valgt i fuld overensstemmelse komiteens holdningen. Derimod overraskede det dem formentlig at grafikken så tydeligt afslørede racismen i branchen.
Da Süddeutsche Zeitung bragte en grafik der aftegner en sort hånd der gramser en hvid kvinde i skridtet, forsøgte avisen først at gemme grafikken inde i avisen, men grafikken er så stærk, at den havde bragt sig på forsiden, da avisen blev præsenteret på de sociale medier.
Dette overrasker ikke eksperterne.
– Sort-hvid grafik er ganske enkelt sort-hvid, det er grafikkens styrke, kontrasten mellem de hinandens negative former der slås for at tage magten, selvom begge er klar over at det netop er i denne kamp at de hver især er mest magtfulde, siger en kendt designer og kommunikationsekspert, som foretrækker at være anonym.
– Den er i sin natur afslørende og konfrontatorisk, fordi der ikke er plads hvis’er og men’en i det to-dimensionelle definitionsrum.
Det er denne magtkamp, som har fået en svensk borgergruppe til at anklage sort-hvid grafik for at have racistiske undertoner og især for at være unødvendigt sort-hvid.
Landskrim i Göteborg bekræfter at de har modtaget anmeldelsen, og de gransker indtil videre grafikkerne, der udover Oscars logoet og grafikken fra Süddeutsche Zeitung omfatter en sort Playboy bunny og en hvid puma (Bunnyen og pumaen er ikke udviklet til at være sammen, red). Logoet fra Stephen Spielbergs film A.I. indespærrer en tydeligvis sort dreng, mens en hvid fremstilles ikke blot som fri, men som en fri dreng med en fodbold. Endelig nævnes en grafik fra Den Katolske Kirke der viser en sort præst i unævnelig omgang med en hvid dreng.
– Vi er faktisk overraskede over ensidigheden i netop den katolske grafik da vi plejer at betragte dette område som en gråzone, siger en kontorelev som tilfældigvis var på stationen da anmeldelsen kom.
– Grafikken går tydeligtvis over stregen. Alle har jo hørt om at det er hvide præster der står for hovedparten af overgrebene.
Landskrim vil dog ikke sige noget om det konkrete omfang af anklagerne eller om tidsplanen for undersøgelsen.