Design-chok: Der er ikke skjulte tegn og beskeder i alle logoer
Fire designere har udvalgt fire kendte logoer som overraskende nok ikke indeholder ubevidste, skjulte meddelelser.
De fleste kender godt fornemmelsen: Pludselig får man øje på en figur, en form, som man aldrig havde set, men som naturligvis altid må have været der. Det kommer tit som et chok, og længe efter kan man huske det, man ser den nye form igen og igen, og det er svært at forestille sig ikke at kunne se det.
Mange husker for eksempel hvad de lavede i det øjeblik de opdagede pilen i FedEx logoet. Eller da man opdagede at der stod Irma i teksten ved siden af den lille pige med kurven.
Men selvom det lyder spændende og man måske får lyst til at gå jagt efter andre skjulte symboler, vil Si’ det er løgn alligevel afsløre: Faktisk indeholder de fleste
Aldi
Peter Jensen, brandmanager: Logoet er klassisk. Ved første øjekast ligner det først et A og refererer således til Aldis navn. Så ser man at det indeholder linjer der brydes og bøjer lidt mod hinanden. Og først derefter må man erkende at det ikke indeholder noget som helst andet. Man starter med at sige A, holder det lidt længe, Aaaaaaa, lidt for længe — og opdager at der ikke kommer noget B.
Vores. Brand i føtex
Lene Fensby, concept developer: Lidt omklamrende koncept som måske skulle få kunderne med i en gætteleg om hvordan fa’en Føtex staver til ‘vores’ … VÅRS, VOÅS, VRØVL – nå nej, det er fem bogstaver. Her er ingenting skjult, undtagen hensigten. Eller også er det den manglende prik der er skjult, og så er det helt væk.
DOT
Topper Mully, direktør Topper Inc.: Dette er særligt ved, for det første ikke at skjule noget, men oven i købet fortælle det tydelige to gange. Skal jeg gentage det? Dot-dot!
Illum
Anders P, 98 år, designer ved Illum fra 1932-1974. Jeg kunne altså bedre lide det gamle, de to måger, de fortalte om kærligheden mellem de to … hm, nå ja, det var svaler. Men det er italienerne, det er deres skyld. De tror at bare fordi de ejer det hele, så ejer de alting. Nu er der ingenting tilbage. Logoet er heller ikke for kønt, og hvorfor har de ændret navnet? ILULM?