Exit: Flyselskaber vil droppe skiltning af nødudgange
Selve skiltningen gør folk nervøse, og nye forsøg viser at det virker bedre at annoncere med gratis flødeboller.
Internationale erfaringer tyder på at selve skiltningen gør folk nervøse for hvad der kan ske. En række flyselskaber i Star Alliance gruppen, der blandt andet omfatter SAS og Lufthansa, har derfor taget initiativ til nye undersøgelser. Formålet er at forbedre følelsen af sikkerhed. Man vil kommunikere bedre.
— Flysikkerheden er generelt meget høj når vi sammenligner med andre transportformer. Alligevel annonceres der højt og tydeligt alt hvad man skal gøre hvis det går galt. På den måde planter man i passagerernes bevidsthed at det kan gå galt, endog i en sådan grad at hvert eneste lille lufthul kan give følelsen af at nu sker det, nu falder flyet ned, siger cand.psych.soc Henrik Nørregaard, adfærdsforsker ved Roskilde Universitet, som har formuleret teorien bag undersøgelsen og designet forsøgene.
I de første afsluttede forsøg er ‘nødudgang’ fjernet fra kabinen og erstattet med forskellige anvisningspopups som peger i retning af udgangene, fx ‘Gratis smagsprøver’ og ‘Fladskærme, 80 procent nedsat’.
— Det bedste resultat, også sammenligneligt med et gammeldags nødudgangsskilt, opnåede vi med ‘Så er der flødeboller!’
De opfølgende interview viste dog ikke kun tilfredshed blandt testpassagererne. På business var der udbredt utilfredshed med at de ikke fik den Summerbird flødebolle som de mente de var blevet lovet, mens enkelte på økonomiklassen hellere ville have haft kokosboller i stedet for Bamseboller fra Netto.
Forskerne er dog overbeviste om at de skal nok få passagerne nudget i den rigtige retning når metoden bliver fin-tunet.
Forsøgspassagerne siger samstemmende at de på intet tidspunkt var nervøse, undtagen en enkelt som lige nåede at tænke at hans kone nok ville brokke sig når han kom hjem med endnu en fladskærm.
Forskerne ser det som nyttig viden i den fremadrettede forskning indenfor positiv adfærdsregulering. Det samme gør flyselskaberne.
— Nu glæder vi os til at få afprøvet forsøgsresultaterne i virkeligheden.